Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 11 mars 2015

1999 Moët & Chandon Millésime Blanc

(38 % pinot noir, 31 % chardonnay, 31 % pinot meunier)

7 februari 2015 (hemma)

Doft: Kraftfull, utvecklad doft med tydligt rostade toner. Inslag av rostade nötter, rostat bröd, gul frukt, kex och citron.

Smak: Frisk, torr och utvecklad. Gula äpplen, hasselnötter, kex och citrus.

Kommentar: Dracks på magnum. Moëts årgångschampagner är genomgående bra och lagringsdugliga, inte minst på magnum! Årgång 1999 var den 66:e i ordningen sedan 1842. Man kan konstatera att fördelningen mellan de tre druvorna var ovanligt jämn! Dosage på 6 g/l.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar