Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 november 2017

1992 Moët & Chandon Grand Vintage Collection

(45 % pinot noir, 40 % chardonnay, 15 % pinot meunier)

10 september 2017 (hemma)



1992 var inget stort år i Champagne och av förklarliga skäl stöter man sällan på några flaskor från detta år nu för tiden. Men så sent som i somras sprang jag på en Dom Pérignon 1992 på en restaurang i Fulda (som jag skrev om här) och bara lite mer än en vecka senare, vid ett besök i Moëts butik i Épernay, hittade jag den här flaskan. Två 92:or från samma producent inom så kort tid får definitivt definieras som god jaktlycka! Eftersom årgången inte har samma goda rykte som exempelvis 1990 var flaskorna dessutom klart rimligt prissatta och därmed helt omöjliga att motstå.

Moëts Collection-serie innehåller sendegorgerade flaskor av deras äldre årgångschampagner, som fått ligga längre (i vissa fall t o m betydligt längre) tid på jästfällningen. De har dessutom blivit försedda med samma moderna och stilrena etikett som årgångsvinet har idag, där det aktuella årtalet har en central position.

Denna 92:a blev degorgerad i februari 2004, vilket kan jämföras med de ursprungligt släppta 92:orna som gissningsvis blev degorgerade kring 1999-2000. Dosagen uppgår till 7,5 g/l. Den har sannolikt passerat sin topp idag – den borde nog ha druckits för ett par år sedan – men är tveklöst en mycket bra champagne och klart bättre än systervinet från 1990, som jag drack två dagar tidigare! Flaskan dricks över tre dagar och är faktiskt bäst sista dagen.

Doft: Mogen och komplex doft med tydligt brända toner. Inslag av bränt trä (brasa), aprikos, hasselnötter, ärtsoppa (!) och gula blommor.

Smak: Mogen, fruktig och komplex smak av aprikos, citronskal, honungsmelon och lakrits. Senare även tydliga inslag av gula äpplen. Påtaglig syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2010-2016



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Champagnen levereras i en (onödigt) påkostad trälåda:



På lådans baksida hittar man samtliga årgångar från starten 1842 och fram till idag:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar