Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 31 januari 2022

2017 Pierre Deville Copin Pinot Noir

(100 % pinot noir)

 

7 oktober 2021 (hemma)

 


 

Efter systervinet Copin Chardonnay från 2016 är det här den andra champagnen i Alban Corbeauxs egen linje, sedan han tog över ansvaret för familjefirman Pierre Deville efter sina föräldrar. Den första årgången av Copin Pinot Noir blev alltså 2017 och druvorna kommer från vingårdarna Les Queues des Loges, Les Monts de Bruyères och La Porte des Grands Champs i hembyn Verzy. Hälften – eller 52 % för att vara exakt – av vinet fick sin första jäsning på fat. Min flaska blev degorgerad i september 2020 med en dosage på 2,2 g/l. 

 

Det är en jättebra champagne och i mitt tycke bättre än det chardonnaybaserade systervinet. Liksom det senare dricker jag den här flaskan över två dagar och champagnen lyfter något till dag två.

 


 

Doft: Fruktig, något brödig och lätt parfymerad. Inslag av aprikos, plommon, röda nektariner, citron, ljust bröd, krita och lite smör.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta. Torr citrus och gula äpplen samsas med krita och gula plommon. Fin intensitet och hög syra. Lång eftersmak med mycket gröna äpplen.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 

Albans första egna champagner är ett fint par! De läckra etiketterna utgör var sin halva av en målning som en äldre släkting gjort.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar