Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 januari 2022

Emmanuel Brochet Ratafia Champenois

(pinot noir, pinot meunier, chardonnay)

 

28 augusti 2021 (hemma)

 


 

Emmanuel Brochet gör sin ratafia på andrapressningen från druvor från sitt innehav i vingården Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds, strax sydväst om Reims. Den bygger på en fatlagrad årgångsreserv, en så kallad réserve perpétuelle, som han startade 2009. Det handlar om ett enda fat där Brochet tappar av och buteljerar halva innehållet varje år, vilket endast räcker till 250 flaskor, och ersätter den mängden med vin från den senaste skörden. Från början ska han bara ha använt druvmust från pinot noir och meunier, eftersom han inte tyckte att chardonnay var en lämplig druva att göra ratafia på, men får man tro texten på flaskan finns nu även den sistnämnda druvan med i blandningen. Ratafia är som bekant ett sött vin och Emmanuel anger restsötman till 130 g/l.

 

Den här flaskan dricks vid totalt nio tillfällen under en period av nitton dagar. Den är visserligen mycket bra redan från start, men presterar som allra bäst under dagarna sju till nio. Då är den fantastisk! Den håller därefter ihop väldigt bra till och med dag sjutton, då den fortfarande presterar bättre jämfört med när flaskan är nyöppnad. Jag sparar en slatt som jag dricker ca 50 dagar efter att flaskan öppnades. Då är den fortfarande mycket bra och har endast tappat obetydligt i kvalitet.

 

Doft: Komplex, nötig, rökig, kryddig och bärig doft med tydliga toner av whisky. Direkt från start är det massor av hasselnötter samt valnötter, fat, mogna hallon, hö, clementinskal, torkad frukt och nötkaka. Dag två dyker det även upp aprikos i doften och på åttonde dagen uppstår tydliga inslag av mandelmassa.

 

Smak: Söt, oljig, fyllig och mycket harmonisk. Mandelmassa samsas med mogna körsbär och hallon. Mycket lång och härlig eftersmak med en lätt bitter ton av körsbärsskal. Dag två kommer aprikosen och då känns den även lite spritig. Spritigheten är dock borta igen från och med dag fyra. Från och med dag nio börjar den så smått tappa i intensitet.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2021-?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar