Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 30 januari 2022

2016 Pierre Deville Copin Chardonnay

(100 % chardonnay)

 

6 oktober 2021 (hemma)

 


 

Pierre Deville är en intressant odlare i grand cru-byn Verzy. Här har familjen odlat vin i fyra generationer och sedan 1963 producerar de egen champagne. Ett generationsskifte har nyligen ägt rum och Alban Corbeaux, barnbarnsbarn till grundaren, leder numera verksamheten och han har successivt ställt om till ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Vingårdsinnehavet, som uteslutande finns i hembyn, uppgår till fem hektar där man odlar 60 % pinot noir och 40 % chardonnay. Utöver ett naturligt arbetssätt ute på fälten är Albans målsättning med champagnerna att arbeta med så liten påverkan som möjligt. Parallellt med att han tills vidare fortsätter med de cuvéer som hans föräldrar tagit fram, har han börjat utveckla en egen linje champagner.

 

Copin Chardonnay och Copin Pinot Noir är Albans första egna champagner. Det här är premiärårgången av den förstnämnda, baserad på skörden 2016 och gjord på druvor från vingårdarna Les Epinettes och Les Alouettes. Den är jäst i ståltank, men därefter har hälften av vinet lagrats sju månader på fat. Den här flaskan blev degorgerad i april 2020 med en dosage på 2,2 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne, men något trögstartad. Jag dricker den lyckligtvis över två dagar, för den lyfter till andra dagen då den känns mer harmonisk.

 

Doft: Fruktig doft med inslag av citron, gula nektariner, brioche, smör och krita. Vid högre temperatur dyker det även upp toner av mentol. Dag två hittar jag även gräddkola och lite mynta.

 

Smak: Frisk och mycket torr smak med påtaglig sälta. Gröna äpplen får efter hand sällskap av vit persika, lime, krita och till slut även mynta. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar