Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 januari 2022

Dehours Trio S (2008-bas)

(33 % pinot meunier, 33 % pinot noir, 33 % chardonnay)

 

15 september 2021 (hemma)

 


 

Trio S från Dehours görs på de tre stora druvorna och är baserad på en årgångsblandning som startades 1998. S:et står för solera, men som ofta i Champagne handlar det inte om en riktig solera utan en så kallad réserve perpétuelle. Varje år buteljerar man en tredjedel av reserven och ersätter därefter med vin från den senaste skörden. Den här utgåvan har 2008-bas, vilket alltså innebär att den består av vin från samtliga årgångar från 2008 och tillbaka till 1998. Flaskan blev degorgerad i oktober 2015. Jag köpte den i butiken Les Caves du Forum i Reims i augusti 2016.

 

Det här är en mycket bra champagne. Den dricks över tre dagar och håller ihop väl.

 

Doft: Utvecklad, brödig, något fruktig, kryddig, nötig och fint oxiderad. Inslag av bokna äpplen, apelsin, honung, hasselnötter, valnötter och fat. Senare uppstår tydligt rostade toner.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med fin koncentration. Mogna äpplen och citron samsas med valnötsbröd och lite svamp. Påtaglig syra, men bra balans. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar