Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 januari 2022

2013 Bérêche Les Beaux Regards

(100 % chardonnay)

 

28 september 2021 (Grus grus i Stockholm)

 


 

Årgångschampagnen Les Beaux Regards från bröderna Bérêche görs på chardonnay från vingårdarna Les Beaux Regards och Les Clos i producentens hemby Ludes. Flaskan blev degorgerad i mars 2017 med en dosage på 3 g/l.

 

Här är det öppna spjäll från start! Det här är en härlig champagne och även om den rimligen fortfarande har sina allra bästa år framför sig, presterar den redan väldigt bra. Men intressant nog är det den allra första klunken från den nyöppnade flaskan som är bäst – glasutvecklingen är obefintlig eller till och med negativ.

 

Doft: Fruktig, gräddig och mycket komplex. Massor av äpplen i olika former i kombination med smält smör, krusbär, kex, vit choklad, honungsrostade nötter, lakrits, franskbröd och honung.

 

Smak: Syrlig, fruktig, torr och förhållandevis utvecklad. Syrliga äpplen får sällskap av rött smågodis och citronkarameller. Senare uppstår grönare toner med lite krusbär. Ännu senare dyker det upp några vaniljbullar.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 


 

Jag har tidigare druckit årgång 2011 av den här champagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar