Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 januari 2022

André Beaufort Polisy Réserve Brut Nature (2015-bas)

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

 

2 september 2021 (hemma)

 


 

Det här är André Beauforts årgångslösa champagne som är gjord på druvor från deras marker i Polisy, nere i Aube. Det finns en motsvarande champagne av druvor från innehaven i hembyn Ambonnay – den skrev jag om här.

 

Den här utgåvan har 2015 som basårgång och min flaska blev degorgerad i mars 2018 utan dosage. Den ingick i Vin & Naturs Champagnelåda 5, som jag köpte via Systembolaget i oktober 2018.

 

Det här är en mycket trevlig champagne med härlig doft! Gissningsvis vinner den något på ett par års ytterligare lagring.

 

Intressant nog står det 2008 på korken!

 


 

Doft: Utvecklad, komplex, parfymerad, kryddig och ciderlik doft med skönt oxiderade toner. Inslag av päron, äpplen, honung, vita blommor, svarta vinbär och hyacint.

 

Smak: Syrlig, fruktig, relativt lätt och mycket torr smak med tydlig sälta. Mycket ren och naturlig! Granny Smith, citron, svarta vinbär och lite honung.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2023-2028

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar