Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 januari 2022

2009 Marie-Courtin Indulgence

(100 % pinot noir)

 

2 oktober 2021 (hemma)

 


 

Det här är en mycket rödvinslik roséchampagne, framförallt till utseendet men även i smaken. Mycket bra!

 

Indulgence från Dominique Moreau och Marie-Courtin görs med hjälp av maceration och, i likhet med hennes övriga sortiment, utan dosage. Den här flaskan har okänt, men sannolikt relativt sent, degorgeringsdatum.

 

Doft: Klart diskret till en början, men öppnar upp sig fint från och med glas två. Parfymerad och förhållandevis komplex. Inslag av blå plommon, honung, järn, hallon, läder, körsbär, gröna ärtor och lite svamp.

 

Smak: Bärig, frisk, mycket torr och klart elegant. Vinöst, men helt utan tanniner. Körsbär får sällskap av lite honung och hallon. Hög syra.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar