Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 24 juli 2020

2004 Veuve Clicquot Vintage

(62 % pinot noir, 30 % chardonnay, 8 % pinot meunier)

9 januari 2020 (hemma)



Det här var den 64:e årgången av Veuve Clicquots vanliga årgångschampagne. Därefter har även 2008 och 2012 hunnit släppas. Dosagen uppgår till 9 g/l i den här årgången. Okänt degorgeringsdatum. Flaskan köpt på Systembolaget i juli 2014.

Det här är en riktigt bra champagne som befinner sig precis i början av sitt optimala drickfönster!

Doft: Utvecklad, brödig och komplex med fint rostade toner och viss sälta. Inslag av brioche, ostronskal, persika, äpplen, hasselnötter, honung, apelsin, mandlar, jordgubbar och hallon.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, torr och kryddig. Gula äpplen, lime, persika, hallon och jordgubbar. Lång, mycket torr eftersmak. Påtaglig syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2026

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Dessvärre en väldigt intetsägande baksida utan var sig degorgeringsdatum eller annan väsentlig information (och dessutom en ganska dålig bild, det ska medges):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar