Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 20 juli 2020

1988 Dom Ruinart

(100 % chardonnay)

 

31 december 2019 (hemma)



 

När jag drack Dom Ruinart 1988 i början av 2013 var det en av mina bästa champagneupplevelser någonsin och jag var helt lyrisk i mitt omdöme. Förväntningarna på min andra och sista flaska har därför varit plågsamt höga! Men med höga förväntningar kommer ofta besvikelser och den här flaskan presterar dessvärre inte på samma nivå. Det är trots allt en fantastisk champagne med en magisk doft, men smaken känns lite lättare idag jämfört med hur jag minns den.

 

Den här flaskan, som har en nyare etikett än den ursprungligt släppta 88:an och som möjligen är sendegorgerad, köpte jag på Systembolaget i januari 2007. Dosagen uppgår enligt uppgift till 9,5 g/l. Därefter har den i senare årgångar, i likhet med den allmänna trenden, successivt sjunkit till 5 g/l i Dom Ruinart 2007 som är aktuell årgång idag. Det kommer dessvärre ingen Dom Ruinart 2008, utan nästa årgång blir sannolikt 2009.

 

Doft: Utvecklad, mycket fruktig, parfymerad och komplex doft. Inslag av mango, apelsin, honung, kräftstjärtar, bokna äpplen, lakrits och rostat bröd.

 

Smak: Utvecklad, mycket frisk och fruktig. Mango, apelsin, äpplen och honung. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2008-2018?

 

Tidigare intryck av Dom Ruinart 1988:

2013-01-11: 97

 

Mina intryck av andra årgångar:

1993: 89 (2017-06-05)

1996: 89 (2019-12-31)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar