Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 juli 2020

1996 Dom Ruinart

(100 % chardonnay)

 

31 december 2019 (hemma)

 

Dom Ruinart är huset Ruinarts prestigecuvée och den finns i två varianter, en blanc de blancs och en rosé. Denna blanc de blancs är till 60 % gjord på druvor från Côte des Blancs (odlingar i Avize, Chouilly och Le Mesnil) och till 40 % på druvor från Montagne de Reims (Sillery, Puisieulx, Verzenay och Mailly). Idel ädel grand cru med andra ord!

 

Den är ett riktigt krutpaket! Den är klart vresig till en början, men öppnar upp sig en del till slut. Den känns dock besvärande obalanserad och i behov av ytterligare lagring. Eller har den i själva verket redan passerat sin topp!? Det här är tredje gången jag dricker den här årgången av Dom Ruinart – de båda första dracks 2013 respektive 2016 – och baserat på dessa tre tillfällen har utvecklingen dessvärre gått åt helt fel håll. Det kan så klart handla om flaskvariation, men det kan också vara ett tecken på att frukten helt enkelt inte klarade av att matcha syran, den erkänt tuffa syran från denna mycket speciella årgång.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och komplex doft med viss sälta. Efter hand något rostade toner. Inslag av gummi, jäst, krita, kinin, lime, lemoncurd, grädde, passionsfrukt, kex, våta stenar, kiwi och rostad brioche. 

 

Smak: Mycket frisk, mycket torr och något utvecklad smak. Lime, krita, gröna äpplen, svarta vinbär och salmiak. Mycket hög syra. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: ?

 

Tidigare intryck av Dom Ruinart 1996 (med länkar till resp inlägg):

2013-11-29: 91

2016-03-31: 90

 

Champagnen dricks parallellt med 88:an:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar