Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 december 2019

2002 Veuve Clicquot Vintage

(60 % pinot noir, 33 % chardonnay, 7 % pinot meunier)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Den första flighten av sommarens Veuve Clicquot-provning fortsätter med denna stora årgång, som presterar riktigt bra idag. Den kan möjligen vinna något på ytterligare lagring, men är helt klart fantastisk redan nu!

Doft: Utvecklad, fruktig och kryddig doft med inslag av apelsin, äpplen, rostat bröd, grädde, svamp och lakrits.

Smak: Utvecklad, fruktig, komplex och aningen bitter smak med fin koncentration. Mogna äpplen, päron, söt grapefrukt och marsipan.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2018-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar