Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 1 mars 2018

1996 Veuve Clicquot Vintage Réserve

(59 % pinot noir, 33 % chardonnay, 8 % pinot meunier)

16 december 2017 (hemma)



Clicquots ”vanliga” årgångschampagne är nästan alltid ett mycket säkert kort. Denna 96:a har mörkt gyllengul färg idag, men dessvärre inte så många bubblor kvar. Men trots att den börjar kännas trött – man borde nog druckit den för tre-fyra år sedan – är den fortfarande helt underbar! Den årgångstypiska syran är ännu närvarande i bakgrunden, men champagnen känns ytterst välbalanserad. Den dricks över två dagar och är som bäst dag två.

Doft: Fantastisk, mogen, brödig, gräddig och kryddig doft med inslag av jäst, gräddkola, bokna och torkade äpplen samt knäck.

Smak: Mogen, frisk och kryddig smak av mogna gula äpplen, söt citron och äppelskal. Något tunn och inte lika bra som doften, men ändå väldigt bra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2011-2016

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar