Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 december 2019

1988 Veuve Clicquot Rare Vintage

(56 % pinot noir, 33 % chardonnay, 11 % pinot meunier(?))

31 augusti 2019 (hos Marina)



Åh, den här är magisk! Det är helt klart den bästa champagnen i den andra flighten och dessutom hela provningens vinnare.

Numera står det Cave Privée på Veuve Clicquots sendegorgerade årgångschampagner, men tidigare använde man sig av termen Rare för dessa flaskor. Denna 88:a släpptes till försäljning 2007.

Jag är osäker på om druvblandningen stämmer, vissa anger den som ovan (inkl 11 % meunier) och vissa hävdar att den består av 68 % pinot noir och 32 % chardonnay (d v s ingen meunier).

Doft: Mogen och mångsidig doft med tydliga sherrytoner. Senare även rostade toner. Inslag av bokna äpplen, torkad frukt, gräddkola, mandlar, rostat bröd, apelsinskal, kaffe, marsipan och svamp. 

Smak: Mogen och koncentrerad. Bokna äpplen, bränt socker, gräddkola och apelsinmarmelad.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2008-2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar