Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 9 april 2020

2008 Dom Pérignon

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

25 oktober 2019 (hemma)



Så tar jag mod till mig och korkar upp en flaska till slut. Man vet att det egentligen är alldeles för tidigt och att en öppnad flaska idag innebär en mindre i framtiden. Samtidigt är man så klart nyfiken på hur den ska vara! Det är ingen överdrift att påstå att Dom Pérignon 2008 är en av de mest efterlängtade champagnerna som släppts de senaste åren, förvisso i hård konkurrens med en del andra prestigechampagner från det stora året.

Dom Pérignon 2008 består till lika delar av pinot noir och chardonnay. Druvorna kommer från odlingar i Aÿ, Bouzy, Verzenay, Mailly, Chouilly, Cramant, Avize och Le Mesnil-sur-Oger (som samtliga är grand cru) samt från Hautvillers, byn med klostret där Dom Pierre Pérignon en gång verkade. Dosagen uppgår till 5 g/l. Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i januari 2019. Det här är fortfarande aktuell årgång och eftersom 2009:an släpptes redan 2017, alltså före 2008, är sannolikt 2010 nästa årgång av Dom Pérignon. Min gissning är att den släpps senare i år!

Den är så klart ung, men samtidigt överraskande balanserad och otroligt bra redan idag! Den årgångstypiska syran finns där, men den matchas fint av en härlig frukt. Allt är faktiskt på plats – man väntar bara på att det ska bli större! Champagnen dricks över två dagar och den känns bättre och mer utvecklad dag två.

Doft: Komplex, uttrycksfull, parfymerad, något jordig och något rökig. Inslag av jäst, gummi, lite krut, hasselnötter, citrus, aprikos, kex, salmiak och rostat bröd.

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr. Gula äpplen, citron, persika och aprikos. Hög syra, men överraskande balanserad!

Betyg idag: 89(++)

Sannolikt bäst: 2026-2040

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

En trio från den senaste veckan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar