Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 29 april 2020

2012 Pol Roger Vintage

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

7 december 2019 (kontoret)



Pol Rogers ”vanliga” årgångschampagne känns alltid som ett säkert kort och till skillnad mot systervinet Blanc de Blancs brukar den också vara hyfsat tillgänglig som nysläppt. Den här årgången känns dock väldigt ung idag! Här finns helt klart potential, men den är överraskande anonym under de timmar vi dricker den. Gissningsvis behöver den lagras åtminstone sex år till för att nå sitt drickfönster.

Champagnen är med på en liten provning med 2012-tema och trots sin ungdom är den min favorit denna dag. Dosagen uppgår till 7 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i november 2019.

Doft: Något utvecklad, något parfymerad och något pepprig doft med inslag av gula äpplen, vitpeppar, vit choklad och gula vingummin.

Smak: Frisk, fruktig och torr; oförlöst och förhållandevis lätt. Vattniga gula äpplen (Golden Delicious), citrus och vit choklad. Hög syra.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2026-2032

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar