Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 2 april 2020

1990 Leclerc Briant Rosé de Saignée Collection

(100 % pinot noir)

13 oktober 2019 (på kontoret)



Leclerc Briant degorgerar dessa flaskor löpande och just den här blev degorgerad 2014, efter 23 års lagring på jästfällningen. Ingen dosage.

De fem år som gått sedan champagnen fick sin kork har gjort den gott. Det här är en härlig champagne med mycket karaktär! Som vanligt när det gäller Leclerc Briant och rosé är det en champagne som tänjer på gränserna, både visuellt och till doft och smak. Att det är rödvinslikt är något av ett understatement. Bloody Mary nämnde någon kring bordet och det är ingen dum reflektion.

Doft: Utvecklad, otroligt komplex, rökig, kryddig och något spritig. Inslag av körsbär, geléhallon, sågspån, jord, tomatjuice, peppar och blodapelsin.

Smak: Utvecklad, frisk, toktorr, rökig och rödvinslik smak av körsbär och järn. Det är uppenbart att den är gjord utan dosage.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2017-2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar