Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 april 2020

2008 Legras & Haas Millésime

(100 % chardonnay)

28 oktober 2019 (hemma)



Årgångsvinet från Legras & Haas är ett säkert kort och den här årgången har alla förutsättningar att utvecklas till en av de bättre. Producenten degorgerar sina flaskor löpande och den här blev degorgerad i december 2015. Jag köpte den från Franska Vinlistan i november 2017.

Den här flaskan skiljer sig en del från den, med degorgeringsdatum augusti 2013, som jag drack för ett år sedan. Idag, efter knappt fyra år på korken, är den vidöppen samtidigt som den har en vass årgångstypisk syra som skvallrar om en lång framtid! På så sätt utmärker den sig från den tidigare degorgeringen, som jag upplevde som mer färdigutvecklad. Flaskan dricks över två dagar och presterar som bäst på andra dagen, då den känns mer harmonisk och bättre balanserad.

Doft: Utvecklad och komplex doft med klart laktiska toner. Inslag av jäst, yoghurt, brioche, citrus, mineral, hasselnötter, gröna vingummin, gröna äpplen och lakrits. Dagen efter har de laktiska tonerna dämpats och delvis ersatts av nougat och kiwi.

Smak: Utvecklad och fruktig smak med en kittlande bitterhet och fin koncentration. Grapefrukt, kinin, citron, aprikos och salmiak. Mycket hög syra. Dag två är den mer utvecklad, bättre balanserad och bjuder på massor av äppeljuice.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2029

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar