Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 april 2020

Jacques Selosse Initial

(100 % chardonnay)

13 oktober 2019 (på kontoret)



Den här serveras blint och dricks parallellt med systervinet Substance. Flaskorna har tagits med av två olika personer och det är en ren slump att de hamnar bredvid varandra i provningen. Medan det är helt uppenbart att det är Selosse i det andra glaset, tar det ett litet tag innan jag inser innehållet här. Jag gissar ganska snabbt på att det är 100 % chardonnay, men det krävs en del luft innan de Selosse-typiska aromerna dyker upp!

Initial görs av druvor från Avize, Cramant och Oger och är en blandning av tre efterföljande årgångar. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2017, vilket innebär att den är en mix av 2010, 2009 och 2008.



Det är en jättebra champagne, men den är fortfarande ung och i behov av ytterligare lagring.

Doft: Komplex, fruktig, något blommig och något utvecklad. Inslag av insidan av en gummistövel (!), banan, tropisk frukt, citrus och – där kommer det till slut – lite hyacint.

Smak: Frisk och fruktig. Syrliga äpplen och lite banan. 

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030

Tidigare intryck av Initial (med länkar till resp inlägg):

Det här var den sista flaskan vid vår provning (BYOB). Här är hela uppställningen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar