Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 17 januari 2017

2010 Vilmart Grand Cellier Rubis

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

5 november 2016 (hemma)

Vilmarts årgångsrosé håller en hög nivå årgång efter årgång och oavsett om man dricker den ung eller gammal. Enligt min mening bör den dock lagras! Den görs på druvor från gamla stockar (45 år), får tio månader på ekfat och man undviker den malolaktiska jäsningen. Degorgerad i september 2014. Flaskan köpt av Franska Vinlistan i mars 2016.

Doft: Komplex, diskret bärig doft med viss fatkaraktär. Inslag av körsbär, tranbär, jordgubbar, vitpeppar, rosor, vanilj, järn och anis.

Smak: Frisk, bärig, kryddig och underbart koncentrerad. Körsbär, hallon, blodapelsin och citrusskal.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2026

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar