Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 januari 2017

2002 Orpale

(100 % chardonnay)

3 december 2016 (hos Martin W)

Orpale är kooperativet Union Champagnes prestigechampagne. Kooperativet, mer känt under varumärket de Saint Gall, förfogar idag över hisnande 1 260 hektar odlingar, varav 50 procent finns i någon av de 17 grand crubyarna. Man kontrollerar exempelvis hälften av all odlingsbar mark i Côte des Blancs, med topprankade byar som Avize, Cramant, Le Mesnil-sur-Oger och Oger! En stor andel av druvorna säljs till champagnehusen och används bl a till flera av de stora champagnehusens prestigecuvéer. En del av de bästa druvorna från ovan nämnda byar används dock för att göra Orpale.

Det här en fantastisk champagne idag! Man behöver dock inte känna någon brådska att dricka upp sina flaskor, för i likhet med andra prestigechampagner från det stora året 2002 kommer den att få ett långt liv. Köpt på Systembolaget (beställningssortimentet).

Dracks i en provning tillsammans med Nicolas Maillart Les Francs de Pied 2008 och Femme de Champagne 2000. Orpale röstades inte oväntat fram som bäst av de tre.

Doft: Utvecklad, något rökig doft med inslag av gula plommon, smör och lakrits.

Smak: Utvecklad och fruktig med en något skalbitter ton. Gula plommon, citron, citronskal och lakrits. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2019-2027

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av tidigare årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar