Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 januari 2017

2009 Bérêche & Fils Campania Remensis

(60 % pinot noir, 30 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

11 november 2016 (hemma)



Det här är en roséchampagne från Bérêche. Campania Remensis var det romerska namnet på landsbygden runt Reims och det är så klart ett passande namn på en champagne gjord på druvor från dessa marker, i det här fallet från byn Ormes i den västra delen av Montagne de Reims. Champagnen är en blandning av ett vitt basvin och fem procents tillsats av ett rödvin gjort på pinot noir (75 %) och pinot meunier (25 %) från vingården Les Montées. Det senare buteljeras för övrigt även separat och säljs som en Coteaux Champenois Ormes Rouge. Degorgerad i november 2012. Dosage på 3 g/l. Det gjordes 4 166 flaskor av denna champagne. Köpt från Vin & Natur via privatimport på Systembolaget i juli 2015.

Det här är en mycket trevlig champagne, men jag tycker inte den når upp till samma nivå som producentens övriga viner. Möjligen kan den vinna en del på några års ytterligare lagring.

Doft: Intensivt bärig, jordig och något kryddig. Röda vinbär, körsbär, hallon, rosor, krita, pumpernickel och vax.

Smak: Mycket frisk, torr och bärig. Toner av körsbär, röda vinbär och krita. Påtaglig syra. Medellång, något eldig eftersmak.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2020-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar