Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 januari 2017

2013 Lelarge-Pugeot Les Meuniers de Clémence

(100 % pinot meunier)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)

Lelarge-Pugeot är en liten odlare från Vrigny, en premier cru-by i Montagne de Reims. Familjen Lelarge har odlat vin sedan 1789 och man började göra egna viner 1930. 1987 tog Dominique Lelarge över verksamheten tillsammans med sin fru Dominique Pugeot – ja de heter Dominique båda två – och man bytte namn till Lelarge-Pugeot. Sedan 2012 är även deras dotter Clémence involverad i familjeföretaget. Man äger 8,7 hektar odlingar belägna i Vrigny och i grannbyarna Coulommes-la-Montagne och Gueux. Dessa är till 60 procent planterade med pinot meunier medan resterande odlingslotter är jämnt fördelade mellan chardonnay och pinot noir. Familjen Lelarge har successivt infört ett ekologiskt arbetssätt och man är certifierade (av Ecocert) sedan 2013. Trots sina relativt begränsade odlingsarealer har Lelarge-Pugeot ett brett sortiment och för närvarande producerar man nio olika champagner och en coteaux champenois (stilla rött vin).



Les Meuniers de Clémence görs på pinot meunier från fyra olika odlingslotter i Vrigny. Den här utgåvan bygger på 2013 års skörd och champagnen har legat 24 månader på jästfällningen, vilket innebär att den sannolikt blev degorgerad någon gång under andra eller tredje kvartalet 2016. Dosage på 3 g/l.

Doft: Fruktig, relativt diskret, doft.

Smak: Fruktig, syrlig och mycket torr. Gula och röda frukter samt mineral. Känns ung.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar