Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 28 januari 2017

2008 Nicolas Maillart Les Francs de Pied

(100 % pinot noir)

3 december 2016 (hos Martin W)



Nicolas Maillart är ett litet champagnehus med säte i premier cru-byn Écueil, strax sydväst om Reims. I dessa trakter har Familjen Maillart odlat vin åtminstone sedan 1753. Man äger vingårdar i Écueil, Villers-Allerand och Bouzy, som till 75 procent är planterade med pinot noir och resten chardonnay. Man tillämpar ett ekologiskt arbetssätt och sedan 2003 är det Nicolas Maillart (född 1977) som leder verksamheten.

Les Francs de Pied kan definieras som husets prestigecuvée. Den görs på pinot noir från oympade stockar, från en odling planterad 1973, och är jäst på gamla franska ekfat. Degorgerad i januari 2015. Dosage på endast 2 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget, där den fortfarande finns tillgänglig.

Det här är en riktigt bra champagne! Den är så klart ung, men redan idag visar den upp en underbart koncentrerad smak.

Dracks i en provning tillsammans med Orpale 2002 och Femme de Champagne 2000.

Doft: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av äpplen (tänk äppelmust), mineral, lime och rostat bröd.

Smak: Koncentrerad, fruktig, mycket frisk och mycket torr. Gröna äpplen, citrus och mineral. Hög syra.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2021-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar