Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 26 januari 2017

1996 Jacquesson Avize Grand Cru

(100 % chardonnay)

1 december 2016 (hemma)



Gjord på chardonnay från vingårdarna Champ Caïn, La Fosse och Némery i Avize. Degorgerad i juni 2005. Dosage på 3,5 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i januari 2006. Dracks över två dagar.

Den här flaskan är dessvärre inte lika bra som den jag drack för tre år sedan. Doften är fantastisk, men smaken känns tunn och något obalanserad. Möjligen är den redan förbi zenit, men jag tror snarare att den är inne i en trist fas för tillfället alternativt att det här helt enkelt handlar om en mindre bra flaska. Förstå mig rätt, det här är trots allt en klockren 90-poängare men efter min upplevelse för tre år sedan hade jag förväntat mig mer än det här.

Doft: Mogen, komplex doft med tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt, vinteräpplen, rostat bröd med smält smör, mango och gräddkola.

Smak: Utvecklad, mycket frisk, mycket torr och eldig smak med sherrytoner. Mogna äpplen, citrusskal, aprikos, persika och vit choklad. Tydlig årgångstypisk syra (ja, det här är uppenbarligen en 96:a). Dessvärre lätt obalanserad (läs: för mycket syra, för lite frukt). Dagen efter har den lugnat ner sig något, men den är fortfarande inte i balans.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2018-2023 (?)

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar