Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 7 januari 2017

2006 Yves Ruffin Cuvée Thierry Ruffin

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Cuvée Thierry Ruffin är en hyllning till Sylvie Ruffins bortgångne make och odlarens mest ambitiösa champagne. Den här utgåvan är gjord på 2006 års skörd. Dosage på 2 g/l. Okänt degorgeringsdatum.

Det här är riktigt bra! Tyvärr är mina doft- och smaknoter något kortfattade – och klart påverkade av det faktum att det här var den 31:a champagnen jag smakade på samma eftermiddag… Det är en tuff, men mycket trevlig, uppgift att vara med på den här typen av tillställning. Så många viner och så många intryck! Och alldeles för kort tid.

Doft: Kraftfull och brödig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av jäst och rostat bröd.

Smak: Frisk, torr och något utvecklad smak med fin, koncentrerad frukt.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar