Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 8 februari 2023

Jacques Selosse Sous le Mont (2008-bas)

(100 % pinot noir)

 

5 juli 2022 (Le Wine Bar by le Vintage i Reims)

 


 

Det här är den andra flaskan från vår kväll på Le Wine Bar i Reims, Sous le Mont från Selosse. Som en av odlarens sex eftertraktade lieux-dits (plural av lieu-dit) görs Sous le Mont på pinot noir från vingården med samma namn i Mareuil-sur-Aÿ. Den här utgåvan har 2008 som basårgång, med tillägg av reservvin från 2004-2007. Flaskan blev degorgerad i mars 2015.

 

Ahh – den har en utomjordisk doft! Det är tveklöst den bästa doften jag upplevt på mycket länge. Smakmässigt är det också fantastiskt, om än inte på samma nivå som det jag känner i näsan.

 

Doft: Kraftfull, komplex, kryddig och galet bra doft med hur mycket beståndsdelar som helst: Kaffe, bränt socker, kex, dill, nypon, vanilj, ingefära, pepparkaksdeg, nougat...

 

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr smak av nypon, kaffe, diskreta äpplen och en aning kanel.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina tidigare intryck av Sous le Mont:

2009-bas: 89 (2020-01-30)

2011-bas: 89 (2022-03-26)

 

Kvällens båda flaskor:

 


 

Till dessa åt jag en underbar pata negra och en fantastisk miniburgare. Det behöver inte vara mer avancerat än så.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar