Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 februari 2023

2016 Benoît Déhu L’Orme

(100 % pinot noir)

 

6 juli 2022 (hos Roger och Lisa i Épernay)

 


 

Vår blindprovning (BYOB) fortsätter och det här är min flaska – köpt i butik i Reims dagen innan.

 

Benoît Déhu i Fossoy (Vallée de la Marne) gör den här champagnen på pinot noir från en växtplats där det tidigare funnits almar (orme= alm). Den är officiellt årgångslös, men baserad på skörden 2016. Det här är den andra årgången, efter inledande 2015, och när det här skrivs har Benoît även hunnit släppa 2017.

 

Champagnen är jäst och lagrad (tio månader) på fat och framställd utan den malolaktiska jäsningen. Degorgerad i september 2020 utan dosage.

 

Den är mycket bra, men tydligt ung. Jag hoppas jag får möjlighet att prova den igen. Betyget är möjligen något snålt.

 

Doft: Komplex doft av bakverk, florsocker, smör, hallon och kräftstjärtar.

 

Smak: Frisk, något fruktig, torr, ren och oförlöst. Citrus och omogna äpplen – inte mycket mer än så idag.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar