Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 februari 2023

2015 P. Assailly, med flera

(100 % chardonnay)

 

6 juli 2022 (Assailly i Avize)

 

Efter förmiddagens besök i Bouzy åker vi söderut till Côte des Blancs. Vi inleder med en provning med Vincent Assailly i Avize.

 

Assailly är en intressant producent i gränslandet mellan tradition och förnyelse. Sin hemvist trogen, här i hjärtat av Côte des Blancs, odlar man uteslutande chardonnay.

 


 

Vincent låter oss prova sex champagner och den som lyser starkast är champagnen som numera kallas P. Assailly.

 

Cuvée P. Assailly kallades tidigare för Primitive. Den görs på druvor från gamla stockar i vingårdarna Maladries och Les Monts Cheneveaux i hembyn. Champagnen är officiellt årgångslös, men så vitt jag förstår alltid baserad på druvor från en enda årgång. I det här fallet handlar det om 2015. Vår flaska blev degorgerad i mars 2021 med en dosage på 2 g/l.

 

Mycket, mycket bra! Betyget är möjligen något snålt.

 

Doft: Något fruktig och lätt kryddig. Inslag av vita blommor, krita, steniga mineraler, citron och lite päron.

 

Smak: Frisk, något fruktig och torr smak i linje med det som upplevs i doften.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Jag har tidigare druckit årgång 2013 av Primitive.

 

Övriga champagner som öppnas idag:

 

Brut Nature (2019-bas) (100 % chardonnay): Baserad på 2019 års skörd med tillägg av reservvin från 2018, 2017 och 2016. Degorgerad i oktober 2021 utan dosage. En bra champagne med diskret doft. Frisk, mycket ren och mycket torr smak av päron, omogna äpplen och citron. Hög syra.

Betyg idag: 83. Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Cuvée Réservée (2019-bas) (100 % chardonnay): Samma vin som ovanstående, men med en dosage på 6 g/l. Degorgerad i oktober 2021. Dosagen gör underverk för både doft och smak. Doften är tydligt fruktig med inslag av päron, äpplen (både gröna och gula) och citron. Smaken är också fruktig – med både päron och gröna äpplen som bärande beståndsdelar – och mer balanserad än i versionen utan dosage. Bra!

Betyg idag: 84. Sannolikt bäst: 2026-2032

 

2015 Mongamin (100 % chardonnay): Degorgerad i juli 2021 med en dosage på 3 g/l. Mycket bra! Den är fortfarande ung, men det finns en fin frukt i både doft och smak. Doften domineras av både gula och röda päron medan smaken mest består av de gula.

Betyg idag: 88. Sannolikt bäst: 2028-2034

 

2012 Millésimée (100 % chardonnay): Till hälften jäst på fat och till hälften i ståltank. Degorgerad i maj 2021 med en dosage på 3 g/l. Mycket bra, men tydligt ung och oförlöst. Kraftfull och fruktig doft av päron, gröna äpplen och lite bröd. Ung, fruktig, frisk och torr smak av päron och gröna äpplen.

Betyg idag: 87(+). Sannolikt bäst: 2028-2035

 

2015 Les Origines (100 % chardonnay): Gjord med hjälp av maceration av chardonnay (men berätta det inte för någon – det är förbjudet). Degorgerad i september 2021. Ung men mycket lovande! Fruktig doft som domineras av päron. Ung, frisk, fruktig och torr smak av päron och lite stenfrukt.

Betyg idag: 86(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Dessvärre finns det ingen tillgänglig flaska av deras ratafia – jag hade sett fram emot att få prova eller köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar