Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 25 februari 2023

2017 Les Frères Mignon Cuis, med flera

(100 % chardonnay)

 

7 juli 2022 (Les Frères Mignon i Cramant)

 


 

Efter lunchen på Les Avisés i Avize kör vi vidare till grannbyn Cramant för ett besök hos Les Frères Mignon. Vi har avtalat tid med Florent Mignon, som visar runt i vineriet och bjuder på en generös mängd fatprover. Han och brodern Julien har många nya projekt på gång och det ska bli mycket intressant att följa deras fortsatta utveckling!

 

Les Frères Mignon är en ung producent som har gjort sig kända för sina lekfulla och serietidningsliknande etiketter. Det visar sig att de även valt att döpa många av sina fat efter seriefigurer som Tintin, Asterix och Lucky Luke.

 



 

Vi avslutar med en liten provning.

 

En av champagnerna vi provar är Cuis 2017. Bröderna Mignons olika årgångschampagner är monocruviner, det vill säga baserade på druvor från en och samma by. Efter Cuis har man även hunnit släppa Cumières och snart kommer den första årgången av Cramant (2016, släppt när detta inlägg publiceras).

 

Det här är den andra årgången av denna champagne, efter inledande 2016 som jag skrev om här. Den görs på chardonnay från rankor som planterades 1974. Vår flaska blev degorgerad i mars 2022 med en dosage på 1,6 g/l.

 

Mycket bra! Den här årgången är bättre än 2016.

 

Doft: Fruktig och något kryddig. Inslag av citrus, päron och fruktsoda.

 

Smak: Ung, frisk, något fruktig och mycket torr smak av mogen citrus och päron. Bra intensitet och härlig energi.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Vi provar även dessa båda:

 

L’Aventure (2019-bas) (100 % chardonnay): Degorgerad på plats. Baserad på skörden 2019 med reservvin från 2016, 2017 och 2018. Mycket bra! Helt klart den bästa utgåvan som gjorts av den här champagnen. Fruktig och mineralisk doft som domineras av päron och citron. Frisk, fruktig, mycket ren och torr smak av päron och citron. Härlig energi.

Betyg idag: 87. Sannolikt bäst: 2027-2033

 

2019 Coteaux Champenois (100 % chardonnay): Framställd av druvor från gamla rankor i Avize. De gjorde ingen coteaux 2018, så det här är den tredje årgången efter 2016 och 2017. Den kommer att släppas under 2023. Mycket bra! Parfymerad och något fruktig doft av vita blommor, citron, grädde och champinjoner. Härlig längd.

Betyg idag: 87. Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar