Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 13 februari 2023

2014 Guy Charlemagne Mesnillésime, med flera

(100 % chardonnay)

 

6 juli 2022 (Guy Charlemagne i Le Mesnil-sur-Oger)

 

 

 

Efter vårt stopp i Avize kör vi vidare till Guy Charlemagne i Le Mesnil-sur-Oger för ytterligare en provning.

 

Guy Charlemagne är en väldigt traditionell familjeägd medelstor odlarfirma, där det gissningsvis krävs ett generationsskifte för att det ska hända något nytt. Man äger femton hektar odlingar, varav tio i Côte des Blancs (Le Mesnil, Oger och Cuis). Produktionen uppgår till 130 000 flaskor per år, fördelade på sju champagner och en ratafia.

 

Mesnillésime – namnet är en ordlek och en sammanslagning av Mesnil och millésime – är producentens mest kända champagne och det är också den som är bäst vid dagens provning.

 

Champagnen görs på chardonnay från gamla rankor i Le Mesnil. Den är delvis jäst på ekfat och framställd utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i december 2021 med en dosage på 4 g/l.

 

Mycket bra, men fortfarande ung.

 

Doft: Fruktig doft med inslag av gula äpplen, honung, citronskal och brioche.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr och relativt generös smak av citrus, gröna äpplen och lite stenfrukt

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Mina intryck av tidigare årgångar av Mesnillésime:

2002: 90 (2017-08-17)

2004: 88 (2021-02-10)

2005: 87 (2022-03-12)

 


 

Vid dagens besök provar vi även följande champagner:

 

Brut Nature (2017-bas) (70 % chardonnay, 30 % pinot noir): Gjord på druvor från Sézanne; 2017 års skörd med reservvin från 2016 och 2015. Degorgerad i november 2021 utan dosage. En trevlig champagne. Jordig doft med inslag av hasselnötter, gröna äpplen, citrus och så något kemiskt som jag inte kan sätta fingret på.

Betyg idag: 80. Sannolikt bäst: 2026-2031

 

Réserve Brut (2017-bas) (100 % chardonnay): Gjord på druvor från Le Mesnil och Oger och baserad på 2017 års skörd med tillägg av reservvin från 2016 och 2015. Degorgerad i januari 2022 med en dosage på 8 g/l. Ett tydligt steg upp jämfört med den Sézanne-baserade Brut Nature i glaset bredvid. Fruktig doft med inslag av gröna äpplen, citrus och lite brioche. Fruktig, frisk, torr och ren smak av gröna äpplen och lite citrus. Fin balans.

Betyg idag: 83. Sannolikt bäst: 2028-2033

 

2015 Cuvée Charlemagne Les Coulmets (100 % chardonnay): Gjord på druvor från vingården Les Coulmets i Le Mesnil och jäst i ståltank.. Degorgerad i december 2021 med en dosage på 5 g/l. Mycket bra! Fruktig, parfymerad och något kryddig doft med inslag av gula plommon, hasselnötter, citron och lite rostat bröd. Fruktig, frisk, torr och citrusdominerad smak. Ung och oförlöst.

Betyg idag: 86(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar