Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 26 februari 2023

2015 Domaine de Bichery Á L’Envers

(100 % chardonnay)

 

7 juli 2022 (Sacre Burger i Reims)

 


 

Sacre Burger i Reims är ett alldeles lysande ställe om man vill äta hamburgare och dricka champagne – och det vill man! Efter en stunds letande i vinlistan enas vi om att beställa in den här buteljen från Domaine de Bichery.

 


 

Domaine de Bichery är en intressant och relativt nystartad producent med hemvist i Neuville-sur-Seine i Côte des Bar. Verksamheten drivs av Raphaël Picconet och hans tyska fru Hannah och startades 2013 när han fick möjlighet att ta över delar av sin familjs odlingar. Skörden 2015 blev därefter startskottet för deras champagneproduktion. Idag har de tillgång till åtta hektar, belägna i Neuville-sur-Seine och i grannbynn Gyé-sur-Seine, som de brukar ekologiskt. I källaren arbetar de med så liten påverkan som möjligt och samtliga champagner kommer från ett år och en växtplats.

 

Á L’Envers görs på chardonnay, är delvis fatjäst och framställd utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2020. Det här är alltså första årgången av denna champagne. Aktuell årgång idag är 2017.

 


 

En mycket bra champagne.

 

Doft: Blommig och efter hand kryddig. Inslag av växthus, mjölk, rågbröd, ensilage och aprikos.

 

Smak: Generös, frisk, fruktig och mycket torr smak som domineras av citron med toner av päron och gröna äpplen. Hög syra, men samtidigt klart välbalanserad för att vara en ung brut nature. Bra längd

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Fantastisk hamburgare (en dubbel Clovis) för övrigt!

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar