Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 november 2017

2002 Guy Charlemagne Mesnillésime

(100 % chardonnay)

17 augusti 2017 (hemma)



Guy Charlemagne är en medelstor odlare i Le Mesnil-sur-Oger med gott rykte. Familjefirman grundades 1892 och idag leds verksamheten av Philippe Charlemagne, son till Guy. Man förfogar över femton hektar odlingar och producerar runt 130 000 flaskor per år. Ungefär hälften av markerna finns i och kring hembyn i Côte des Blancs, men man har även innehav i Sézanne, Mancy och Glannes.

Mesnillésime – namnet är så klart en ordlek med Mesnil och millésime – är odlarens finaste vin. Det görs på chardonnay från firmans äldsta odlingar i Le Mesnil-sur-Oger med en genomsnittlig ålder på 60 år. Delar av vinet har jäst på ekfat (utan malolaktisk jäsning) och delar på ståltank (med malolaktisk jäsning). Dosagen ligger kring 4 g/l.

Det här är en underbar champagne som känns fullt utvecklad idag, men som sannolikt kommer att prestera lika bra i många år till! Flaskan köpt på Vinbanken i Köpenhamn i november 2016. Aktuell årgång på Systembolaget är 2005, men jag har även sett att 2008:an hunnit släppas på vissa marknader. Den sistnämnda känns som ett självklart köp!

Doft: Mogen, brödig och gräddig doft med tydlig fatkaraktär och inslag av jäst, gräddkola, hasselnötter, bokna äpplen och salt. Efter längre tids luftning även honung.

Smak: Utvecklad, oxiderad, frisk, torr och koncentrerad smak av äpplen, citrus och nötkaka. Hög syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2016-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar