Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 december 2021

2012 Vilmart Emotion

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

21 augusti 2021 (hemma)

 


 

Vilmarts årgångsrosé Grand Cellier Rubis i ny kostym! Den har fått nytt namn, Emotion, och ny etikett, men är precis som tidigare gjord på 60 % pinot noir (rosé de saignée) som kompletterats med 40 % chardonnay. Dessutom jäst och lagrad tio månader på ekfat och framställd utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2018 med en dosage på 8 g/l. Jag köpte den från Franska Vinlistan i mars 2021. Aktuell årgång idag är 2013.

 


 

Det här är en fantastisk champagne med intressant potential! Jag dricker flaskan över tre dagar och den håller ihop väl och blir mer och mer harmonisk ju längre tiden går.

 

Doft: Bärig, fruktig, komplex och något utvecklad. Inslag av hallon (möjligen mer geléhallon än riktiga), blodapelsin, ek, persika, vattenmelon, jordgubbar, gula äpplen, clementin och mandlar. På tredje dagen dyker det upp lite lakrits och sköna sherrytoner.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr med fin koncentration och hög syra. Hallon och blodapelsin får efter hand sällskap av persika och jordgubbar.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2025-2033

 

Mina intryck av Grand Cellier Rubis (med länkar till resp inlägg):

1997: 91 (2016-06-04)

2009: 88 (2014-08-03)

2010: 89 (2016-11-05)

2011: 88 (2019-07-12)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar