Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 31 augusti 2014

2009 Vilmart Grand Cellier Rubis

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

3 augusti 2014 (hemma)

Doft: Bärig, kryddig och något rökig doft. Mycket rödvinslik! Inslag av mineral, tranbär, vinbär, läder, hö och en aning vanilj.

Smak: Frisk, fruktig och fyllig smak. Röda bär, citrus, kryddor och läder. Mycket syra. Medellång eftersmak. Viss fatkaraktär.

Kommentar: Det här är en mycket bra roséchampagne från en fantastisk odlare! Trots att den är så ung har den redan en stor doft och smak! Degorgerad i december 2013. Dosage på 8 g/l. Köpt från Franska Vinlistan i april 2014.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2024



4 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för intressanta noteringar! MEN, enproducent som Vilmart.... en champ endast några år gammal, är inte det lite att pressa lite väl hastigt?? Är det för att det är rosé, som man låter det gå ut på marknaden så snabbt? Kan man inte säga att lång tid innan degorgering skapar en större komplexitet? Den lilla erfarenheten jag har, säger det. Vad anser du?
    )le

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för ditt inlägg! Du har helt rätt - ju längre tid den får ligga på sin jästfällning desto större komplexitet kan champagnen utveckla (rent generellt). Samtidigt är det en stor kostnad för en liten producent att binda upp sitt kapital under många år, så det handlar allt som oftast om en kompromiss mellan ekonomi och kvalitetstänkande! Personligen anser jag dessutom att tiden efter degorgering är minst lika viktig som tiden innan.

      Även den "vanliga" 2009:an av denna champagne släpptes vid samma tillfälle, så det handlar inte enbart om rosén i detta fall.

      Radera
  2. Jag var inte så imponerad av 2004:an av Cellier Rubis och jag har inte köpt rosén efter det. Hur många årgångar har släppts efter 2004 egentligen?

    Nåväl, när jag läser den här recensionen väcker du habegäret hos mig. Undrar om Franska Vinlistan har några kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att den kom 2006, men är osäker på de övriga åren. Jag har bara druckit 2009:an.

      Radera