Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 23 december 2021

Agrapart Terroirs (2009-bas)

(100 % chardonnay)

 

23 augusti 2021 (hemma)

 


 

Terroirs från Agrapart är alltid ett tydligt steg upp från instegsvinet 7 Crus. Liksom det sistnämnda bygger den här champagnen på två årgångar; en basårgång som kompletterats med reservvin från året före och där hälften av reservvinet lagrats på fat. Den stora skillnaden är druvorma, som i det här fallet kommer från gamla rankor i Agraparts odlingar i Avize, Oger, Cramant och Oiry. Idel ädel grand cru, med andra ord. Den här flaskan är baserad på årgångarna 2009 och 2008. Flaskan blev degorgerad i september 2013 med en dosage på 5 g/l.

 

Jag har druckit just den här utgåvan en gång tidigare, men från en flaska som blev degorgerad i april 2013. Så här skrev jag om den.

 

Jämfört med ovan nämnda butelj, som jag drack redan 2014, är den här klart bättre. De extra månaderna på jästfällningen har säkerligen haft viss betydelse, men framförallt har lagringstiden därefter gjort en stor skillnad. Den känns som en färdig champagne idag.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig doft. Inslag av äpplen, mogna päron, citrus, ljust bröd och lakrits.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med viss sälta. Äpplen och päron samsas med torr citron och lite lakrits. Härlig intensitet och hög syra.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2019-2025

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar