Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 22 december 2021

Agrapart 7 Crus (2011-bas)

(90 % chardonnay, 10 % pinot noir)

 

22 augusti 2021 (hemma)

 


 

Agraparts instegsvin görs på druvor från sju byar: Avenay-Val-d’Or, Bergères, Mardeuil, Avize, Oger, Cramant och Oiry. En tiondel pinot noir i blandningen hindrar den numera från att vara den blanc de blancs man annars förknippar med denna välrenommerade odlare från Avize. Faktum är att den faktiskt var en druvren chardonnay från början, men 2009 när Agrapart slutade att göra sin roséchampagne (mycket tråkigt beslut för övrigt) hamnade dessa pinot noir-druvor i denna blandning istället

 

Den här utgåvan består av lika delar 2011 och 2010, där hälften av det äldre vinet är fatlagrat. Agrapart degorgerar sina flaskor vid olika tillfällen och den här flaskan blev degorgerad i juni 2014. Dosagen uppgår till 7 g/l.

 

Det här är en mycket trevlig champagne, i vanlig ordning! Den är tydligt knuten till en början, men öppnar upp sig fint efter 45 minuter i glaset. Doften är komplex och bjuder bland annat på ett spännande inslag av spettkaka. I både doft och smak finns det en del årgångstypiska (för 2011) gröna toner.

 

Doft: Utvecklad, brödig, gräddig och efter hand kryddig doft med tydligt gröna toner. Inslag av citron, steniga mineraler, spettkaka (!), lakrits, honung och peppar. Jag sparar halva flaskan till dagen efter och då dyker det även upp tydliga inslag av passionsfrukt.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, något fruktig, torr och aningen bitter smak med gröna toner och viss sälta. Citrus (framförallt det vita innanför skalet), sten, gröna äpplen, krita, salmiak och franskbröd med senapsfrön. Dag två är den lilla bitterheten borta och den känns genast mer harmonisk! Det höjer mitt betyg från 82 till 84.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2010-bas: 83 (2015-03-27)

2012-bas: 84 (2016-10-01)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar