Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 16 november 2021

2008 David Léclapart L’Apôtre

(100 % chardonnay)

 

21 juli 2021 (hemma)

 


 

Denna L’Apôtre fullbordar David Léclaparts blanc de blancs-trio från 2008. Léclaparts toppvin görs på druvor från vingården La Pierre St-Martin, rankor som planterades av Davids farfar 1946. Champagnen får sin första jäsning på begagnade ekfat från Domaine Leflaive i Puligny-Montrachet (Bourgogne). I likhet med odlarens övriga produktion görs den helt utan dosage.

 

Det här är första gången jag dricker L’Apôtre 2008 och jag har medvetet väntat så länge som möjligt på detta ögonblick. Den utlösande faktorn till att jag öppnade min första flaska just nu var att jag sprang på en L’Amateur 2008, en champagne jag misstänkte borde vara fullt utvecklad idag, och jag såg det som en bra anledning att korka upp alla tre (inklusive L’Artiste) i nära anslutning till varandra. Det är ju alltid kul att jämföra flaskor med gemensamma nämnare!

 


 

L’Apôtre 2008 är en fantastisk champagne som fortfarande är förhållandevis ung och den bör vinna på några års ytterligare lagring. Jag dricker flaskan över två dagar och den lyfter till en ny och betydligt mer utvecklad nivå dag två.

 

Doft: Något utvecklad, fruktig och komplex. Inslag av päron, gröna äpplen, yuzu, aprikos, gräddkola, tvål, lakrits och honung.

 

Smak: Syrlig, fruktig, mycket torr och klart stram smak med påtaglig sälta. Oerhört ren och elegant! Päron, yuzu och citron får sällskap av aprikos och apelsinmarmelad. Dag två är den mer utvecklad och bjuder på ökad intensitet.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Mina intryck av andra årgångar av L’Apôtre (med länkar till resp inlägg):

2001: 93 (2015-07-01)

2002: 90 (2020-07-19)

2003: 90 (2015-02-27)

2004: 91(+) (2014-02-28)

2005: 89 (2020-07-17)

2009: 87(+) (2016-10-29)

 

Hela trion:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar