Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 augusti 2015

2001 David Léclapart L’Apôtre

(100 % chardonnay)

1 juli 2015 (Kadeau i Köpenhamn)

Doft: Komplex, utvecklad, blommig och tydligt oxiderad doft. Inslag av torkad gul frukt, gula äpplen och ljust bröd. Efter en tids luftning svagt rostade toner med inslag av kex och honung.

Smak: Utvecklad, mycket frisk och mycket torr. Gula äpplen, gula plommon och mineral. Senare även gräddkola. Hög syra! Medellång, mycket torr eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: Det här är min klart mest utvecklade L’Apôtre hittills och det är verkligen en fantastisk champagne! Den behöver dock två timmars luft för att komma till sin rätt. Med tanken på årgången – 2001 var ett uselt år i Champagne – är det inte utan att man funderar på hur bra andra årgångar av detta vin kan bli med några års lagring!

L’Apôtre är David Léclaparts mest ambitiösa champagne, gjord på chardonnay från La Pierre St-Martin, en vingård som Davids farfar planterade 1946. Den är framställd på ekfat och, i likhet med producentens övriga champagner, helt utan dosage.

Flaskan dracks till en fantastisk meny med 19 serveringar på Kadeau i Köpenhamn.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2013-2019

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar