Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 24 november 2021

2012 Domaine Belluard Mont Blanc Brut Zéro

(100 % gringet)

 

23 juli 2021 (hos Martin & Emma i Simrishamn)

 


 

Det är kul att kunna ta med en flaska mousserande vin från en annan del av vinvärlden till en BYOB-provning med vana provare, där alla förväntar sig att man har med sig champagne (utan att man presenterar det som det) och där alla verkligen tror att det är champagne de dricker, trots att vinet är gjort på en helt annan druva än de man gör champagne av. Det här är en sådan flaska.

 

Det här mousserande vinet från Savojen och appellationen Ayze AOC är gjort på den ovanliga druvan gringet. Jag har tidigare druckit årgång 2010 av detta vin, beskriven i ett inlägg där jag även skrev en del om producenten.

 

Det här är ett mycket bra vin – och klart champagnelikt – men ändå inte riktigt lika bra som jag hoppats på. Ovan nämnda 2010:a hade en väldigt Selosselik doft när jag drack den och det hittar jag inte i den här årgången. Det lurar dock gänget runt bordet och det krävs en hel del champagnerelaterade frågor, med nekande svar, innan de inser att det inte är champagne i glasen!

 

Doft: Utvecklad, komplex, blommig och något animalisk. Inslag av tvål, krut, lite leverpastej, hyacint och vitpeppar.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak av torr citrus och äpplen.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar