Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 november 2021

2007 Deutz Brut Millésime

(65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

16 juli 2021 (hemma)

 


 

Den ”vanliga” årgångschampagnen från Deutz är en champagne jag dricker förhållandevis sällan. Med tanke på det digra utbudet av årgångsviner från detta klassiska hus är det möjligen inte så konstigt att den riskerar hamna i skuggan av alternativ som upplevs som mer spännande.

 

Champagnen är gjord på en blandning av pinot noir (från odlingar i Bouzy, Mareuil-sur-Aÿ, Verzenay, Aÿ och Ambonnay), chardonnay (Avize och Villers-Marmery) och meunier (Binson-et-Orquigny). Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i februari 2015. Aktuell årgång idag är 2016, men den har inte hunnit hitta hit än.

 

Det här är en jättebra champagne som är i en fin fas nu!

 

Doft: Utvecklad, brödig och komplex. Inslag av lemoncurd, persika, gula plommon, kex, brioche med smör, äppelkaka, svamp och gräddkola. Vid högre temperatur dyker det upp en ton av Yes diskmedel.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr. Citron, persika, plommon, mogna äpplen och lite bröd. Hög syra, men den känns fint balanserad.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2004: 85(+) (2010-08-20)

2014: 86 (2019-10-05)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar