Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 november 2021

2008 David Léclapart L’Amateur

(100 % chardonnay)

 

27 maj 2021 (hemma)

 


 

Léclaparts instegsvin från den stora årgången 2008. Tillsammans med L’Artiste och L’Apôtre utgör den odlarens blanc de blancs-trio och precis som de båda andra görs den på biodynamiskt odlad chardonnay och helt utan dosage. Till skillnad mot sina båda större syskon är L’Amateur helt och håller jäst i emaljerade ståltankar.

 

Det här är en fantastisk champagne och den bästa årgången jag druckit av L’Amateur! Den är oerhört ren och naturlig och har samtidigt en härlig 2008-frukt som gör att den absolut inte känns som någon brut nature.

 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig, något kryddig och något oxiderad doft med lite cidertoner. Äpplen, äpplen och äpplen! Främst gröna, men även mer specifikt kärnhus och äppelkaka. Dessutom inslag av brioche, surdegsbröd, nektarin, marconamandlar, gräddkola, citron, aprikos och vit choklad. Efter hand uppstår tydligt rostade toner.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, mycket frisk och mycket torr smak med viss sälta och en angenäm bitter ton. Gula äpplen, citron och grapefrukt får sällskap av aprikos och vit choklad. Påtaglig syra, bra intensitet och härlig längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2019-2025

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2007: 88 (2019-08-02)

2009: 85 (2020-07-15)

2010: 85 (2018-07-13)

2011: 86 (2016-09-24)

2014: 87 (2018-07-13)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar