Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 januari 2020

Henri Giraud Fût de Chêne MV Rosé

(ca 75 % pinot noir, 25 % chardonnay)

21 september 2019 (hemma)



Jag har tidigare druckit ett flertal utgåvor av den ”vanliga” Fût de Chêne med stor glädje, men det här är första gången jag smakar rosén. Den ska vara framställd på samma basvin som den vita multi-vintagevarianten, men med tillägg av röd pinot noir från gamla stockar i Aÿ. Dessvärre framgår varken basår eller degorgeringsdatum av flaskan, vilket avviker från husets tidigare policy då båda dessa uppgifter brukade finnas tillgängliga.

Det här är en mycket, mycket bra champagne. Den når dock inte upp till samma nivå som det vita systervinet och baserat på den här flaskan är min känsla dessutom att det inte är en champagne man ska spara allt för länge.

Doft: Komplex, bärig, gräddig, tydligt oxiderad och något blommig doft. Inslag av hallon, citronskal, rostat bröd, syren, ek och tranbär.

Smak: Utvecklad, bärig och komplex smak med finns koncentration. Den är tydligt torr men ändå med viss sötma. Hallongodis, röd persika och lite kex.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2023

Mina intryck av (den vita) Fût de Chêne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar