Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 18 januari 2020

2009 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé

(100 % chardonnay)

24 september 2019 (Burgundy i Stockholm)



Cédric Bouchards La Haute Lemblé görs på fem olika kloner av chardonnay från den 0,118 hektar stora (lilla!) odlingen utanför producentens hemby Celles-sur-Ource. I likhet med odlarens övriga champagner framställs den med minimal påverkan och med lägre tryck i flaskan (fyra och en halv atmosfärer istället för sex som är det normala).

Den känns oerhört druvtypisk och ska man hårdra det är känslan egentligen mer chardonnay än champagne! Typ Chablis med bubblor, för att hitta en liknelse. Tyvärr landar upplevelsen i viss besvikelse; den är absolut inte dålig, men på sätt och vis ganska tråkig. Jag tycker normalt sett mycket bra om La Haute Lemblé så jag skyller allt på årgången, som aldrig imponerat på mig.

Champagnen dricks för övrigt parallellt med Emmanuel Brochets Haut Chardonnay från samma årgång.



Doft: Utvecklad, komplex och något kryddig doft med inslag av gummi, honung, gummibjörnar, nötter, citron, örter, persika, aprikos och vitpeppar.

Smak: Utvecklad och fruktig. Kiwi, några gröna och gula äpplen med viss skalbeska, grapefrukt, mogen persika och apelsinmarmelad.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2018-2022

Mina intryck av andra årgångar av La Haute Lemblé:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar