Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 16 januari 2020

2015 Val Frison Goustan

(100 % pinot noir)

24 september 2019 (Matbaren i Stockholm)



Ännu en härlig champagne från Val Frison! Den här är mycket, mycket bra redan idag och det finns en fin potential för den som har tålamod att vänta 5-6 år (eller mer). Den har en underbar doft och otroligt ren och naturlig smak.

Precis som för Valérie Frisons övriga champagner är det här ett rent årgångsvin – även om den fått för kort tid på jästfällningen för att formellt årgångsdeklareras – och årgången 2015 övertygar verkligen! Goustan är gjord på ekologiskt odlad pinot noir, jäst och lagrad (sex månader) på fat från Chablis och framställd utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2018, efter 31 månader på jästfällningen, men jag har sett att det även finns en batch som blev degorgerad redan ett år tidigare.

Doft: Underbar! Bärig, blommig, lätt oxiderad och mycket uttrycksfull. Massor av röda bär i kombination med röda äpplen, jäst, mogen citron och rosor.

Smak: Ung, frisk, fruktig och mycket torr. Oerhört ren och fräsch! Röda äpplen, torr citron och kvittenmarmelad. Hög syra.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2025-2031



Champagnen dricks till en härlig lunch på underbara Matbaren i Stockholm. Tre rätter, i tur och ordning tartar på kalv med tryffel och hasselnötter, fish and chips samt marängpaj med citron och grädde:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar