Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 januari 2020

2009 Amour de Deutz

(100 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den här champagnen fungerar som aperitif inför en storslagen Deutzprovning – ingen dålig start!

Amour de Deutz görs på chardonnay från Avize, Le Mesnil-sur-Oger och Villers-Marmery. Det här är den senaste årgången och 180 av flaskorna släpptes på ett webbsläpp på Systembolaget i april 2019. Jag vet inte hur snabbt dessa sålde slut, men champagnen finns i alla fall inte tillgänglig via samma kanal idag. I beställningssortimentet finns det däremot en sexliters flaska av årgång 2002, för det inte särskilt facila priset av 56 000 kr! Jag misstänker att den svenska importören Swedish Brand lär bli sittande på den flaskan ett tag…

Den här är självklart ung, men känns väldigt lovande!

Doft: Ung och något fruktig doft med inslag av jäst, gröna äpplen, päron, mandlar och ljust bröd. Ganska snart rostade toner med inslag av rostade mandlar.

Smak: Ung, frisk och mycket torr. Klart oförlöst! Krita, päron och en något kemisk ton.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2025-2032

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

I kommande inlägg kommer jag att skriva om en av de mest ambitiösa provningar jag varit på, med sammanlagt 38 olika flaskor från huset Deutz! Mannen på bilden är Jean-Marc Lallier-Deutz.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar