Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 26 januari 2020

Deutz Brut Classic

(ca 33 % chardonnay, 33 % pinot noir, 33 % pinot meunier)

4 oktober 2019 (hemma)



Deutz är, med en årsproduktion på lite mer än två miljoner flaskor, ett av de mindre stora husen. Efter en period av finansiella problem blev man 1983 uppköpta av familjen Rouzaud, som även äger Louis Roederer, men man har fått behålla sin status som ett separat bolag med egen identitet och helt skiljt från konkurrenten i Reims.

Husets standardcuvée, som utgör 80 % av den totala produktionen, är en välgjord champagne. Den bjuder på en komplex doft och en ren och strömlinjeformad smak – ungefär det man kan förvänta sig av en klassisk storhuschampagne! Möjligen är den lite lätt för att jag verkligen ska falla för den. Flaskan köpt på Systembolaget i juni 2019.

Doft: Fruktig, komplex och något utvecklad. Inslag av grapefrukt, gula äpplen, päron, nougat, hasselnötter, lemoncurd, vingummin, lakrits och kex.

Smak: Lätt, elegant, något fruktig och mycket torr. Vattniga gula äpplen och citrus. Påtaglig syra.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2021-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar