Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 januari 2020

2008 Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée

(100 % pinot noir)

14 september 2019 (hemma)



Bertrand Gautherots roséchampagne Saignée de Sorbée görs, precis som namnet säger, på druvor från vingården Sorbée och med hjälp av saignéemetoden. I likhet med Vouette & Sorbées övriga champagner jäses den spontant i gamla ekfat från Bourgogne i tio månader och det tillsätts aldrig någon dosage. Precis som de övriga vinerna, förutom Fidèle som innehåller en liten mängd reservvin, framställs den av druvor från en enda årgång. Stilmässigt påminner den mer om ett (mousserande) rött vin än en traditionell roséchampagne.

Det här är faktiskt en sendegorgerad flaska och som sådan känns den fortfarande relativt ung och oförlöst. Den är mycket, mycket bra, men jag upplever den inte som en typisk 2008:a idag. Blint hade jag nog gissat på en annan årgång! Flaskan blev degorgerad i maj 2018, vilket innebär att den fått ungefär sju års extra lagring på jästfällningen jämfört med de ursprungligt degorgerade buteljerna från denna årgång. Köpt från Vin & Natur, via privatimport på Systembolaget, i december 2018.

Doft: Utvecklad, komplex, bärig, kryddig och något blommig. Inslag av koncentrerad jordgubbssaft (syrup), smultron, lite örter, mineral, jord, svarta vingummin, krusbär och mandlar.

Smak: Mycket torr, bärig och något utvecklad smak med hygglig koncentration. Jordgubbar, röda äpplen och krusbär. Påtaglig syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2023-2030


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar