Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 januari 2020

2009 Emmanuel Brochet Haut Chardonnay

(100 % chardonnay)

24 september 2019 (Burgundy i Stockholm)



Det här är första gången jag dricker Emmanuel Brochets chardonnay. Precis som systervinet Les Hauts Meuniers görs den på druvor från den övre delen av Brochets innehav i den sluttande vingården Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds, strax söder om Reims. Just dessa chardonnayplantor mäter 0,34 hektar i yta och de planterades 1962.

Den är spontanjäst och lagrad 11 månader på gamla Bourgognefat innan buteljering. Dosagen uppgår till 2,5 g/l. Det producerades totalt 1140 flaskor av denna champagne.

Det här är en mycket bra champagne! Den bjuder på en formidabel doftexplosion, samtidigt som smaken känns något oförlöst. Medan den senare är mer linjär ändrar doften karaktär ett flertal gånger under kvällen.

Den dricks parallellt med en annan odlar-blanc de blancs från 2009, Cédric Bouchards La Haute Lemblé. Den kampen vinner Brochet!

Doft: Komplex, något blommig, spritig och något oxiderad. Först lite gula toner, senare gröna. Efter hand uppstår något brända toner. Inslag av gula vingummin, hallon, äpplen, gröna marmeladkulor, spritpenna, gräddkola, rostade nötter och peppar. Med mer luft dyker det upp inslag av honung och ännu senare även lite laktiska toner som följs av foie gras.

Smak: Frisk, fruktig, mycket torr och något utvecklad. Syrliga äpplen, några nötter och citrus.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar